کد مطلب:27936
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
آياانسان قبل ازتولد داراي روح مي شوديا بعد ازانعقاد نطفه؟آيا روح انساني كه از راه نامشروع بدنش بوجود آمده نيز نامشروع است؟آيا ارواح اختلاف دارند؟
در رابطه با روح سه ديدگاه وجود دارد: 1- نظريه ماترياليستي: روح جسمانيه الحدوث و جسمانيه البقأ است. در اين نگرش وجود روح مجرد انساني به كلي نفي شده و حركات حياتي آن به فعل و انفعالات فيزيكي شيميايي تفسير گرديده است. چنين تفسيري داراي اشكالات زيادي است و الهيون بطلان آن را با دلايل محكمي ثابت كرده اند. 2- نظريه ايده آليستي: روح روحانيه الحدوث و روحانيه البقأ است. طبق اين نگرش روح از قبل وجود داشته و سپس با بدن متحد مي شود. اين ديدگاه كه منسوب به افلاطونيان است نيز اشكالاتي دارد از جمله چگونگي ارتباط يافتن آن با جسم در حال حاضر اين ديدگاه نيز منسوخ گرديده است. 3- نظريه رئاليستي: روح جسمانيه الحدوث و روحانيه البقأ است اولين بيان كننده اين ديدگاه ملاصدرا است كه بر اساس حركت جوهري و تأييد گرفتن از آياتي چند از كلام الله مجيد معتقداست روح بر اثرتكامل جوهري ماده پديد مي آيد يعني وقتي ماده در بستر تكاملي خود قرار گيرد به جايي مي رسد كه تمام چهار چوب هاي مادي را مي شكند و وارد مرحله و مرتبه وجودي بالاتري « يعني عالم مجردات» مي شود. طبق اين نگرش اشكالات دو ديدگاه فوق بر طرف گرديده و ديگر جايي براي اين سوءالات باقي نمي ماند كه آيا مشروع بوده يا نامشروع ارواح قبل از اتحاد با جسم در وصفي بودن همه يكسانند يامختلف و... براي آگاهي بيشتر ر.ك: اصالت روح در قرآن، جعفرسبحاني.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.